IMG 20190607 120202W piątek cała szkolna społeczność ZSRiO: uczniowie i nauczyciele, spędziła czas aktywnie i pouczająco na terenie naszego powiatu nidzickiego.

Na początek zwiedziliśmy w Nidzicy gotycki zamek krzyżacki z XIV wieku. Oprowadzał nas i pięknie opowiadał pan Józef Kotwicki. Sala widokowa, Galeria pod Belką i muzeum zrobiły zwłaszcza na tych którzy byli tu po raz pierwszy ogromne wrażenie.

Następnie pojechaliśmy do Łyny, gdzie obejrzeliśmy Kościół z 1726 roku pw. Niepokalanego Serca Maryi Panny. Historię kościoła i parafii przedstawiło dwoje uczniów Paulina Sutkowska i Patryk Jędrzejczyk. Pani wicedyrektor Elżbieta Jabłonowska uzupełniała przekaz.

Kolejną atrakcją , tym razem przyrodniczą był rezerwat krajobrazowy „Źródła Rzeki Łyny”. Właśnie w okolicach miejscowości Łyna znajduje się źródło królowej rzek Warmii i Mazur. Kropla po kropli wysącza się woda, formując dziesiątki strumyków, spływających do centrum zagłębienia i dających początek Łynie, największej rzece Warmii i Mazur. W 1959 roku utworzono tam ponad 120 hektarowy rezerwat, aby uchronić zjawisko unikatowe w skali Europy erozji wstecznej na terenie nizinnym. O utworzenie rezerwatu zabiegał prof. Roman Kobendza, którego imię nosi rezerwat. Informacje o rezerwacie przygotowała Oliwia Paćkowska . Byliśmy zachwyceni pięknymi widokami i nieskażoną jeszcze przyrodą. Spotkać tu można wiele gatunków drzew, roślin oraz ciekawych zwierząt, także będących pod ochroną. Ze szczególnym zaciekawieniem przyglądali się im uczniowie klasy III Gimnazjum i klasy I Technikum Żywienia, którzy w ramach realizowanego w szkole projektu ekologicznego pod kierunkiem Małgorzaty Radzymińskiej „ Chrońmy nasze gatunki” zbierali informacje o chronionych w rezerwacie gatunkach.

Po przejściu szlaku trochę zmęczeni wróciliśmy do wsi, gdzie spożyliśmy z wielkim apetytem posiłek z grilla , który przygotowali dla nas przedstawiciele Rady Sołeckiej w Łynie, którym serdecznie dziękujemy za wspaniałą gościnę.

Wycieczka bardzo udana, atrakcje przyrodnicze i historyczne bardzo blisko naszej szkoły wspaniałe. Planujemy już kolejną wycieczkę we wrześniu.